Groot en alom aanwezig

Bijna een op de drie gezinnen speelt mee met de loterij. De loterij verkoopt iedere maand meer dan vier miljoen loten. Het is daarmee ook meteen de grootste incassoklant van de banken. Als de Postcode Loterij gaat incasseren, moet de bank gewaarschuwd worden. Anders loopt het systeem vast.

Er is geen bedrijf in Nederland dat zoveel klanten in zijn dataysteem heeft staan. Het klantengedrag is al vijftien jaar onderwerp van studie. Men weet inmiddels precies wat het moment is dat de meeste klanten willen opzeggen. Klanten binnenboord houden is een van de opdrachten van een speciale afdeling (Behoud en Intelligence).

Sinds de oprichting deelde de Postcode Loterij 4,4 miljard euro uit aan goede doelen. Organisaties als Novib of Natuurmonumenten kregen circa 350 miljoen euro. Topscoorder (meer dan een half miljard euro) is de stichting van de loterij zelf, DOEN. De loterij wist goede doelen ook sexy te maken en bezorgde ze een platform. Kortom, ze heeft deze branche meer veranderd dan Giro 555 of de Geefwet.

Lees ook: Van Manuela tot Mandela

Foto: Linda de Mol in een aflevering van Miljoenenjacht in 2000. (Roy Beusker)